Witamina D

Rola witaminy D zaczyna się już podczas okresu ciąży. Odpowiada ona za prawidłowy rozwój i odpowiednią masę ciała dziecka. Już po wyjściu na świat, bierze udział w budowie kości i zapobiega krzywicy i osteoporozie. Jakie są skutki niedoboru? W jakich produktach można ją znaleźć? I dlaczego właściwie jest taka ważna? Sprawdź.

Witamina D – czy jest ważna?

Witamina D jest niezwykle ważnym elementem codziennej diety- dba o prawidłowy rozwój ludzkiego organizmu. To coś więcej niż witamina, to prohormon czyli substancja, która może być wytwarzana przez nasze ciało. Proces powstaje w wyniku przekształceń cholesterolu, które następują pod wpływem promieniowania słonecznego. W ten sposób sami produkujemy witaminę D. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca codzienne przebywanie na dworze właśnie w celu pozyskania odpowiedniej ilości promieni.

Witamina D - funkcje

Rolą wit. D jest regulacji gospodarki wapniowo – fosforanowej (poprzez zwiększanie wchłaniania tych pierwiastków) i wsparcie dla kości. Odpowiada za mineralizację kości przez co jest niezbędna do formowania układu szkieletowego. Wpływa korzystanie na układ nerwowy i pracę serca oraz zmniejsza również stany zapalne skóry. Powinna być suplementowa w przypadku zmniejszonej ilości promieni słonecznych, w Polsce głównie w okresie jesienno-zimowym.

Witamina D – niedobory

Najbardziej niebezpieczna konsekwencja niedoboru to osteoporoza czyli ubytek masy kostnej. Narażone są na nią głównie kobiety po menopauzie, ale może wystąpić również u osób młodszych, które nie dbają o siebie należycie. Nadmiar alkoholu, palenie papierosów i braki witaminy D mogą spowodować, że osteoporoza pojawi się mimo młodego wieku. Sprzyjają temu zachorowania na mukowiscydozę, cukrzycę czy kamicę nerkową. Długotrwałe niedobory mogą skutkować nowotworem lub być przyczyną stwardnienia rozsianego. Objawiają się w postaci zaniku mięśni, zmniejszeniem aktywności komórek nerwowych i zmniejszeniem włókien kolagenowych.

Zapotrzebowanie

Witamina D powinna być dodatkowo suplementowana u kobiet ciężarnych, dzięki temu można zapobiec niewystarczającej masie płodu i wadom układu kostnego. Zarówno dzieci jak i osoby dorosłe powinny przyjmować ją zarówno w pokarmach jak i w postaci dodatkowych suplementów. Witamina D występuje w jajkach, maśle, śmietanie, a także w tłustych rybach takich jak makrela i łosoś. Dorosły człowiek powinien spożywać 4000 IU dziennie, zapewni to zdrowy układ kostny.

Jest 3 produktów.

Pokazano 1-3 z 3 pozycji

Aktywne filtry