ArtykułySporty Siłowe

Pompki – jak poprawnie robić, efekty, zalety

W dzisiejszych czasach ogromną uwagę przykuwamy do odpowiedniej sylwetki. Nie ma w tym niczego dziwnego, że chcemy wyglądać atrakcyjnie. Aby rozbudować mięśnie klatki piersiowej, a także pobudzić do wzrostu inne mięśnie, doskonałym ćwiczeniem mogą okazać się pompki. Wbrew pozorom ich wykonanie nie należy do najłatwiejszych, tym bardziej, jeśli zależy nam w sposób szczególny na prawidłowej technice, która jest kluczem do rozwoju mięśni. Co to są pompki? Na jakie mięśnie oddziałują pompki? Jakie ćwiczenia przygotowują do pompek? Jak robić pompki? Jakie rodzaje pompek możemy wyróżnić? Co dają pompki? Jakie błędy popełniane są podczas pompek najczęściej? Jakie akcesoria mogą okazać się pomocne podczas pompek? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.

chłopak robiący pompki

Co to są pompki?

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek rozważania na temat pompek, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, czym one tak właściwie są. Otóż jest to pewne ćwiczenie, które polega na właściwym uginaniu i prostowaniu ramion w specyficznej pozycji, czyli w podporze przodem. Co ciekawe, jest to jedna ze starszych form aktywności fizycznej. Okazuje się, że już tysiące lat temu indyjscy zapaśnicy wykonywali to ćwiczenie, aby mieć więcej siły i bardziej satysfakcjonującą wytrzymałość mięśniową. W najprostszym wariancie pompki odpowiedzialne są w sposób szczególny za rozwijanie mięśni piersiowych i tych naramiennych. Ćwiczenie to może jednak zostać dowolnie zmodyfikowane, w konsekwencji możliwe jest skupienie się przede wszystkim na tych partiach, na których zależy nam w sposób szczególny. Pompki pomagają nam również w rozwijaniu kondycji fizycznej.

Na jakie mięśnie oddziałują pompki?

Skoro wiemy już, czym dokładnie są pompki, warto posiąść podstawową wiedzę na temat tego, na jakie mięśnie one działają. Tego typu ćwiczenie wykonane w odpowiedni sposób to gwarancja intensywnego treningu izometrycznego na całe ciało. Nasze mięśnie pracują statycznie, bowiem blokują ciało w odpowiedniej pozycji, która nie jest łatwa do utrzymania. Dodatkowo aktywowane do pracy są również inne mięśnie, takie jak chociażby mięśnie głębokie klatki piersiowej, mięśnie kręgosłupa, mięśnie brzucha, mięśnie bioder, mięśnie pośladków, mięśnie czworogłowe uda, a nawet mięśnie piszczelowe przednie.

Jakie ćwiczenia przygotowują do pompek?

Nie da się ukryć, że pompki na klatę to dość trudne ćwiczenie, w konsekwencji osoby początkujące mogą mieć problem z wykonaniem chociażby jednego powtórzenia. Jest to zupełnie normalne i naturalne- nie musimy się tym przejmować. W pierwszej kolejności powinniśmy wykonywać pompki dla początkujących, które rozwijają mięśnie stabilizujące. Warto wypróbować popularne pompki na podwyższeniu. Wykonuje się je po to, aby wzmocnić ramiona, a także mięśnie klatki piersiowej. Im wyżej zostaną ustawione nasze dłonie, tym łatwiejsza będzie praca. Każdorazowo musimy jednak zachowywać wszystkie elementy pozycji startowej. Chodzi m.in. o ściągnięte łopatki, napięty brzuch. Alternatywnym rozwiązaniem są pompki damskie. Ruch jest zupełnie taki sam jak w przypadku tradycyjnego ćwiczenia, jednakże tym razem ciało opierane jest na kolanach. Pamiętajmy o tym, że każdorazowo nasze ciało musi tworzyć linię prostą, w przeciwnym wypadku nasz poświęcony czas nie będzie efektywny, a tego z pewnością wolelibyśmy uniknąć.

Jak robić pompki?

Jak się robi pompki? Takie pytanie każdego dnia zadaje sobie wiele osób ćwiczących. Okazuje się, że kluczowa jest pozycja ciała przy tym ćwiczeniu. Zanim zbudujemy odpowiednią siłę mięśni, tytułowe ćwiczenie jest dość trudne i problematyczne. Pozycją wyjściową jest popularna deska- jest to układ, w którym nasze ciało jest wyprostowane, jednocześnie moglibyśmy wyznaczyć prostą linią przechodzącą przez głowę, biodra i kolana. Jeśli nasze biodra będą przykładowo zbyt wysoko, wówczas dojdzie do sytuacji, w której trening będzie mniej efektywny, a tego z pewnością wolelibyśmy uniknąć. Kiedy kręgosłup zostanie wygięty w stronę podłogi, dojdzie do jego przeciążenia- jest to bardzo niebezpieczne zjawisko dla naszego zdrowia. Pamiętajmy o tym, że każdorazowo zarówno ręce, jak i stopy powinny znajdować się w różnych ułożeniach, w zależności od tego, jaki wariant pompek zostanie wybrany. Pompki polegają na tym, że opuszcza się tułów do momentu, w którym nasze ramie i przedramię utworzą kąt prosty. Następnie ciało unosimy ponownie do góry. Plecy przez cały czas muszą być wyprostowane, a głowa nie może być zbyt mocno zadzierana i przyciągana do klatki piersiowej.

Jakie rodzaje pompek możemy wyróżnić?

Zapewne wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że klasyczne pompki polegają na tym, by uginać i prostować ramiona w taki sposób, by nasze ciało nie dotykało podłogi. Część osób zastanawia się, jakie mięśnie pracują podczas tego ćwiczenia. Otóż zależne jest to od tego, w jaki sposób urozmaicimy nasz trening. Możliwe jest bowiem wykorzystanie innych rodzajów pompek niż te klasyczne, co zaangażuje większą ilość mięśni, a my w krótszym czasie jesteśmy w stanie dostrzec ewentualne rezultaty. Dużą popularnością cieszą się pompki damskie, czyli te wykonywane na kolanach, o których pisaliśmy we wcześniejszej części artykułu. Ostatnimi czasy powszechne są pompki szwedzkie, określane jako dipy. Często wykonują je kalistenicy, którzy wykorzystują własny ciężar ciała do ćwiczeń. Istnieją także pompki diamentowe, określane jako wąskie. Ich cechą charakterystyczną jest ułożenie dłoni w trójkąt- wszystkie palce stykają się ze sobą. W przypadku problemów z równowagą możliwe jest szersze rozstawienie nóg. Ciekawe są także pompki na poręczach, pompki archery, jak i również pompki łucznika. Duże zalety niosą ze sobą także pompki wojskowe.

Co dają pompki?

Część osób zastanawia się, jakie efekty możemy uzyskać robiąc regularnie pompki. Dużo w tym przypadku zależy od tego, jaki ich rodzaj wybierzemy. Przykładowo istnieją pompki na biceps, na triceps, a także na klatkę piersiową- oddziałują one nieco inaczej na nasz organizm. Prawidłowe pompki przyniosą nam szybkie efekty, jeśli w trakcie ćwiczeń wyczuwamy ich pracę. Warto wymieniać regularnie pompki klasyczne na inne rodzaje. Istotna jest pozycja ciała przy ćwiczeniu- jeśli jest ona prawidłowa, wówczas poprawia się wygląd naszej klatki piersiowej, ramion i pleców. Wzmacnia się odcinek lędźwiowy kręgosłupa, rzeźbią się mięśnie całego ciała. Spalamy tłuszcz, jednocześnie poprawiamy mechanikę oddychania- jest to możliwe dzięki wzmocnieniu mięśni międzyżebrowych.

Suplementy diety do stosowania po treningu kupisz tutaj

Jakie błędy popełniane są podczas pompek najczęściej?

Pompki to niestety dość trudne ćwiczenie, dlatego też bardzo często pojawiają się błędy podczas ich wykonywania. Ważne jest, aby już na wczesnym etapie zaawansowania je korygować, w przeciwnym wypadku trudno będzie nam zmienić nawyki. Warto zwrócić uwagę na kilka najpopularniejszych błędów. Przede wszystkim nie możemy prowadzić łokci na boki, bowiem zwiększa to ryzyko kontuzji barków. Ważna jest też kwestia tego, aby opuszczać tułów odpowiednio nisko. Błędem może być brak całkowitego wyprostu łokci, zaokrąglone plecy, zbyt nisko ustawiona głowa, a także trzymanie bioder zbyt nisko lub zbyt wysoko.

Jakie akcesoria mogą okazać się pomocne podczas pompek?

Różnorodność treningu to bardzo ważna kwestia, aby stymulować mięśnie do wzrostu, dlatego też należy wykonywać różne rodzaje pompek. Przydatne mogą okazać się również dodatkowe akcesoria. Wśród nich warto wyróżnić poręcze do pompek. Trening na nich charakteryzuje się ponadprzeciętną efektywnością, dzięki czemu szybciej zbudujemy naszą wymarzoną sylwetkę. Zwróćmy uwagę na wysoką jakość wykonania- chodzi przecież o nasze bezpieczeństwo. Ważna jest też średnica rur, która powinna być dopasowana do naszych dłoni. Kolejnym dodatkowym wyposażeniem są uchwyty do pompek. Zajmują nam niewiele miejsca, dlatego też zalecane są do poszczególnych ćwiczeń w domu. Te w kształcie delty to gwarancja stabilnego podparcia.

Promaker Isolate Odżywka Białkowa