Suplementy

Jakie białko wybrać po treningu ?

Jakie białko wybrać po treningu ?

Jakie białko wybrać po treningu ? Jest to ważna kwestia gdzie wiele osób zastanawia się jaki wybór podjąć stojąc już w sklepie przed sprzedawcą, a on zaczyna rzucać słowami koncentrat, izolat, hydrolizat itd. Często osoba, która nie miała styczności wcześniej z suplementami, siłownią ma mętlik w głowie i da sobie wcisnąć każda bajkę. Ja napisze wam dokładnie kiedy warto inwestować w lepsze białko. Czy białko tylko po treningu ? Białko na odchudzanie ? I wiele innych. Najlepszym wyborem białka po treningu czy ogólnie w ciągu dnia będzie koncentrat, izolat albo hydrolizat bądź jakiś blend. Białko kazeinowe odpuściłbym zupełnie i korzystał tylko przed snem, ponieważ jest bardzo długo absorbowane przez organizm i znacznie dłużej odżywia nasz organizm. Także wróćmy do pozostałych frakcji, nie będę się rozpisywał napisze krótko i na temat, żeby każdy zrozumiał nawet laik, bez urazy oczywiście każdy kiedyś zaczynał i ja również byłem taką osobą, która piła kazeinę po treningu…

Ogólnie większość białek mamy pochodzenia zwierzęcego głównie z serwatki. Koncentrat białka charakteryzuje się średnim czasem wchłaniania, około 1-3h godzin w zależności od organizmu i od prawidłowej pracy układu pokarmowego. Koncentrat będzie zawierał minimalnie większe ilości tłuszczy oraz węglowodanów od izolatu czy hydrolizatu. Podkreślmy jeszcze to, że koncentrat białka znany jako WPC80 jak sama nazwa wskazuje zawiera przeważnie około 80g białka na 100g produktu.

Izolat białka jest teoretycznie lepszym jakościowo produktem od koncentratu przez dodatkowy proces ultrafiltracji zostaje pozbawiany tłuszczy oraz węglowodanów oczywiście nie do zera, a jednak różnica jest duża. Izolat białka wchłania się stosunkowo szybko bo już od 30 minut do godziny maksymalnie do 1,5h. Białko te jest wysokiej jakości gdzie i cena będzie znacznie wyższa od koncentratu. Pozostaje nam hydrolizat białka, przez dodatkowe procesy obróbki (koncentratu, izolatu białka), powstaje hydrolizat, którego wartości odżywcze znacznie różnią się od poprzedników. Węglowodany oraz tłuszcze są usunięte praktycznie do zera. A procent protein może sięgać nawet 95-98%. Są to już prawie, że czyste aminokwasy bez żadnych dodatków. Jednakże co za tym idzie ? Smak, hydrolizat jest strasznie gorzki ale czego się nie robi dla wymarzonej sylwetki. Hydrolizat białka wchłania się już od pierwszych minut wypicia do 30-60 minut w zależności od organizmu.

Jak mówiłem nie rozpisuję się naukowo co i dlaczego, ponieważ większości z was to nie interesuję i przyszliście tu by dowiedzieć się jakie białko wybrać po treningu, a nie czytać o procesach produkcji.

Poruszymy szybko jeszcze jedną kwestie. Co daje białko po treningu ? Czy pić je bezpośrednio po treningu czy odczekać kilka minut ?

Białko to nic innego jak aminokwasy. Czyli budulec naszych mięśni, słabo odżywione mięśnie nie będą rosły ponieważ jak ? Podam przykład może głupi ale każdemu to sprawę rozjaśni bardzo konkretnie. Chcemy pobudować dom-(mięśnie) ale nie mamy pustaków (białka) i w tym momencie budowa staje się niemożliwa, nawet jeśli będziemy mieli już ekipe budowlaną (węglowodany) oraz cały sprzęt mechaniczny(tłuszcze). Jak widzicie proste. Białko to podstawowy składnik budowy mięśni. Wybaczcie, że nie pisze jak naukowiec, doktor itd. Ale wiem, że jak zobrazuję wam to w ten sposób to zrozumiecie dokładnie. Białko zarówno przed jak i po treningu jest obowiązkiem. Ogólnie białko powinniśmy spożywać przez całą dobę od rana do nocy. Jednak w porze około treningowej ja stawiam i wam również polecam na białko z prochu. Dlaczego? Dobra przyswajalność, szybko się trawi, szybko odżywi organizm, nie zalega na żołądku.

Co nie co już wiemy, więc jakie białko kupić po treningu ? Jeśli zaczynamy swoją przygodę z siłownia bądź innym sportem sięgnijmy po koncentrat, nie ma co przepłacać, w dodatku często osoby, które zaczynają treningi, dietę nie mają tego dopiętego tak na 100% bo zawsze trafi się jakaś mała odskocznia. Skoro nie jesteśmy zawodowcami, nie szykujemy się na zawody sylwetkowe wybierzmy koncentrat. Białko również o wysokiej jakości z dużą zawartością białka zupełnie wystarczy na początek. Spożywać je można przed jak i po treningu to już tylko kwestia naszego wyboru jak napisałem wyżej ja pije sobie przed i po treningu. Lepiej mi się trenuje i nie czuję ciężkości jak np. po zjedzeniu kawałka mięsa. Czasami może być taka sytuacja, że finansowo nie możemy sobie pozwolić na spożycie protein w postaci odżywki dwa razy dziennie, więc użyjmy tylko po treningu. Nasz organizm po treningu jest wymęczony, narządy wewnętrzne lekko obciążone ponieważ duża ilość krwi chwilowo została wpompowana do mięśni. Wtedy właśnie wybierzmy białko z prochu. Będzie lżej strawne oraz nie obciąży tak układu trawiennego. Polecam również nie pić białka od razu w szatni, zdecydowanie przereklamowane. Jak widzę osoby, które już w szatni winają banany i popijają białkiem to je podziwiam, ponieważ po dobrym treningu nasz organizm ma odruch wymiotny i ciężko coś zjeść. Niech nasz organizm się wyciszy, uspokoi dajmy nawet 20-30 minut sobie spokoju i dopiero zacznijmy konsumować.

Zawodnikom startującym w zawodach, osobom mocno zaawansowanym polecam izolat białka. Jest to produkt troszkę lepszy jakościowo. Ktoś kto już ma dopięte wszystko na 110%, żadnych odstępstw wtedy warto inwestować w izolat. Uwierzcie nie będzie to też kolosalna różnica możliwe, że nawet jej nie odczujecie jednak gdzieś dla organizmu będzie coś się różniło. Co do hydrolizatu białka, dużo zawodników stosuję, jednak ja osobiście mimo startów itd., wybieram izolat, lepszy smak, a jakość również bardzo dobra.

Ostatni podpunkt białko na odchudzanie? Owszem białko może przyspieszyć nasz metabolizm więc w teorii tak. Jednak czy kupimy odżywkę białkową czy też zwiększymy podaż białka z diety to nie będzie miało już takiego znacznie. To znaczy, jak ktoś wypije 1 shake białkowego, a resztę białka dostarczy z pożywienia tak aby się zgadzało do naszego zapotrzebowania to nie będzie różnicy jakby owa osoba wypiła 3 koktajle białkowe i resztę dostarczyła z jedzenia. Ważne żeby dana ilość białka była dostarczona do organizmu. Często ciężko zjeść takie ilości jedzenia, więc w tym przypadku można sobie pomóc odżywką białkową. Nie urosną Paniom od tego mięśnie jak u zawodników Pro nie bójcie się.

 

Autor: Damian Kryszpin – technik dietetyki, Trener personalny, Wielokrotny Mistrz Polski w Kulturystyce IFBB, czynny sportowiec

Related posts
Suplementy

Suplementy zwiększające siłę — jak zwiększyć siłę mięśni?

Suplementy

Ile trzeba pić wody przy kreatynie?

Artykuły o dietachSuplementy

Batony proteinowe - kiedy jeść?

Newsletter
Zapisz się do newslettera

Bez spamu, powiadomienia tylko o nowych produktach, promocjach i kodach rabatowych.

[mc4wp_form id="729"]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *