ArtykułyArtykuły o dietachDieta

Czy mięso jest zdrowe? Wady / zalety jedzenia mięsa!

Jedzenie  mięsa w dużych ilościach to poniekąd taka tradycja, standardem są suto zastawione stoły świąteczne, wszelkiej maści imprezy, wszędzie tam stoły uginają się od jedzenia, a na nich króluje oczywiście mięso. Ale nie tylko w życiu codziennym, nawet wśród osób trenujących, a szczególnie sporty sylwetkowe w każdym z pięciu zaplanowanych posiłków znajduje się porcja mięsa. Od jakiegoś czasu w mediach pojawia się temat spożywania mięsa, że za dużo go jemy,  W tym artykule Marcin Osataszewski psychodietetyk, odpowie na pytania dotyczące jedzeniu mięsa, jakie są wady i zalety, czy jest zdrowe, a może nie, na wszystkie nurtujące pytania znajdziecie odpowiedź w tym materiale!

Paweł: Witam wszystkich  jest z nami Marcin Ostaszewski ekspert w dziedzinie dietetyki. Podejrzewam, że w niedalekiej przyszłości bardzo dużo będziemy o nim słyszeć, ma pod sobą teraz bardzo utalentowanych zawodników w dziedzinach sztuki walki i zaprosiłem go tutaj żeby odpowiedział nam  na jedno fundamentalne według mnie pytanie o których w internecie możemy dużo przeczytać i dobrego i złego jest teraz walka tak jak walka dobra i zła, to teraz jest walka pomiędzy mięsożercami, a przeciwnikami jedzenia mięsa, żeby uschematyzować tą właśnie wiedzę w jedną całość tutaj. Zaprosiłem  Marcina żeby nam opowiedział przede wszystkim wady i zalety jedzenia mięsa. Marcin  powiedz nam może zacznijmy od negatywów jakie są skutki jedzenia mięsa,  później jakie są skutki nadmiernego jedzenia mięsa bo bardzo często jest tak że no ciężko się opanować w tym jedzeniu mięsa  i człowiek jednak tego mięsa je chyba trochę za dużo.

Marcin: Tak jeśli chodzi o takie nasze problemy z jedzeniem  mięsa to jest przede wszystkim to tak jak wspomniałeś że jednak  jemy go zbyt dużo, jako naród jesteśmy też tacy zazwyczaj mięśni, w naszej kulturze utarło się, że my po prostu jemy dużo mięsa.  Jest to dla nas też formą takiego dobrobytu, którego po prostu kiedyś nie było i stąd też te mięso jemy w każde święta czy każda impreza jest też obarczona przy pełnym stole gdzie mięso jest jakimś integralnym komponentem tego stołu. Myślę, że właśnie problemem jest to że my po prostu bardzo dużo powielamy tego mięsa tak czy tak jakby na przykład 3 z 4 posiłków są z produktami mięsnymi i tak w dodatku często się obserwuje na przykład śniadanie gdzieś tam jajecznica z boczkiem, później trzy kolejne posiłki mięsne u mężczyzn to właściwie każdy posiłek jest źródłem białka odzwierzęcego.  A my byśmy chcieli też urozmaicać naszą dietę, żeby była ona pełnowartościowa i  różnorodna. Tak więc często mięso zajmuje miejsce tych produktów pełnowartościowych  kasze, ryż,  ziemniaków, warzyw owoców tak które też fajnie żeby pojawiły się w naszym jadłospisie. Warto też powiedzieć o tym jeśli chodzi o wady spożycia mięsa to jest też nakreślenie do chyba najzdrowszego modelu żywienia jeśli chodzi o długowieczność, a jeśli chodzi o w ogóle o szeroko pojęte zdrowie czyli modelu diety śródziemnomorskiej,  gdzie modele w takim klasyczny modelu diety śródziemnomorskiej nie spożywa się wcale dużo mięsa, ono się tam pojawia ale nie jest najważniejszą częścią tak ze względu  na to że mięso w wyniku różnych procesów technologicznych jest produktem dosyć mocno prozapalny tak ciężko nam jako  przeciętnemu użytkownikowi gdzieś tam konsumentowi zweryfikować co faktycznie jest w mięsie tak ale takiego jest to na pewno produkt z roku na rok coraz bardziej przetworzony coraz bardziej poddany też procesom farmakologicznym i przez to też coraz bardziej pro Zapalnym tak więc na pewno na pewno warto  z mięsem nie przesadzać nie popadać w skrajności żeby on nie stanowiła naszego też głównego źródła jednego chociażby białka takie  jeśli chodzi o przejadanie się tym  mięsem i bardzo często po prostu zbyt dużo dostarczamy białka w stosunku do naszego realnego zapotrzebowania i przez to chociażby doświadczamy jakiś problemów gastrycznych Tak bo białka też musi zostać strawione i wykorzystane na cele energetyczne na cele budulcowe, ale ten proces nie jest wydajny w momencie gdy jemy go zbyt dużo.

P: A powiedz większość diet odchudzających, które są stosowane w Polsce są to diety wysokobiałkowe, jak ty to widzisz?

M: Na pewno ma to też swoje korzyści i swoje podstawy merytoryczne. A dlaczego jest to robione? Ponieważ białko jest produktem o  największym  indeksie sytości daje uczucie sytości ale trzeba też różnicować gdzie jest ta górna granica, tak jak wspomniałem wcześniej, proces produkcji energii z białka nie jest tak wydolny jak w przypadku węglowodanów czy tłuszczy tak więc ta ilość białka w przedziałach to przedziałach gdzieś nawet dwa do dwóch i pół g na kg masy ciała często jest bardzo korzystnym tak by pod kątem zbilansowanej diety redukcyjnej, ale pójście wyżej nie zawsze rozwija korzyści, tak po prostu zbyt mocno też obciąża przewód pokarmowy, zbyt mało dostarczamy też innych źródeł po prostu energetycznych

P: To powiedz mi co możemy zastąpić mięso? Jak to ma wyglądać bo jeżeli ktoś na przykład nie je za dużo w ciągu dnia węglowodanów. No bo mi powiedziałeś kasza ryż produkty roślinne, większość produktów roślinnych jednak te węglowodany ma, to jak tutaj uzyskać białko nie pochodzenia zwierzęcego, żeby zbilansować do tego żeby było właśnie zdrowo i dobrze ale nie jeść mięsa?

M: A więc mówimy o takiej diecie o niższej podaży węglowodanów, ale jednocześnie z dużą podażą białka,  No ja myślę że takiego jeśli ktoś dobrze toleruję to mogą być produkty nabiałowe Tak oczywiście jako tam też dodatek, a nie jedyny komponent, mogą być to jaja, mogą być też ryby jako takie bardzo fajne uzupełnienie diety o źródło białka, mogą być też chociaż czasami produkty też pro wegetariańskie jako uzupełnienie tej diety w białko bo i tak jeśli spożywamy duża ilość mięsa nie musimy się martwić o pełen profil aminokwasów.

P: No dobrze, a jakie produkty?

M:  Jeśli chodzi o wegetariańskie tak, ja myślę że tutaj możemy podejść do tematu…  na przykład dorzucanie soczewicy i ciecierzycy, jeśli ktoś się nie boi to tofu tak, ale na pewno bym poszedł w ryby i krewetki tak, bardzo często osoby które lubią mięso niekoniecznie lubią ryby, ale z kolei bardzo lubią owoce morza, takie krewetki bardzo często widzę, że u takich mięsnych osób które bardzo lubią mięsa, lubią też często krewetki.

P: Bardzo dobrze, tylko tak jak słucham to brzmi kosztownie…

M: Ja myślę, że tak że to często jest sytuacja, że jak sobie przeliczymy na to, że jak zjemy coś na mieście tak, to są do tego jak przygotujemy taki produkt dosyć kosztowne krewetki to często różnice w sumach wcale nie wychodzą duże tak, a poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że nasza dieta nie musi być oparta o bardzo kosztowne źródło, na przykład  możemy zjeść krewetki chociażby z ryżem który nie jest drogi, albo chociażby możemy też do diety wkomponować ziemniaki, które są produktem też pełnowartościowym, ale nie są produktem drogim tak, a poza tym trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jedną rzecz, że bilansując, wybierając produkty w sklepie nie powinniśmy się kierować wyborem najtańszych produktów bo to jest często krótkofalowe działanie, które nie przynosi korzyści naszemu zdrowiu i po prostu my nie funkcjonujemy optymalnie na co dzień, nie czujemy się dobrze w tym co wykonujemy w swojej pracy w czynnościach dnia codziennego, więc ja uważam,  że akurat  na dobrej zdrowej diecie nie warto oszczędzać, ale też warto mieć tutaj umiar w zależności od potrzeb danej osoby.

P: Natomiast dużo osób u nas nie chce oszczędzać na diecie, ale po prostu fizycznie nie jest w stanie wydać jakiejś tam dużej określonej kwoty. A powiedz mi troszeczkę jeszcze się jednej rzeczy uczepię,  a właściwie tego zamienienia białka z mięsa na produkty pro wegetariańskie ale na produkty bez węglowodanów, bo mówiłeś jajka, nabiał i ryby no ale jak ktoś chce roślinne totalnie.

M: Soczewica, ciecierzyca, tofu.

P: Ale soczewica ciecierzyca ma węglowodany

M: Tak, będą miały węglowodany, co jeszcze,  to tak jakby tutaj głównie do takich  nisko węglowodanowych to głównie jednak ryby te tłustsze, które w tę dietę, tak jakby o wyższej podaży tłuszczu kosztem tych węglowodanów dobrze się wkomponują.

P: No to teraz skoro powiedzieliśmy trochę o negatywach, aczkolwiek dużo tutaj przeciwników mięsa mówi, o mięsie że nie można jeść, że to jest padlina bo ma mocznik w sobie w bardzo dużej ilości, co ty o tym uważasz?

M: Jeśli ta dieta, jeśli to mięso nie jest mocno przetworzone i je sami przygotujemy to już zyskujemy bardzo dużą przewagę, bo ograniczamy ogromną ilość chemii konserwantów, które po prostu w wyniku obróbki termicznej pokarmów czy konserwacji bardzo mocno upośledza jakość tego mięsa tak, co do takich teorii że gdzieś tam to jest padlina i że jest towar niepełnowartościowy tak, gdzieś tam bardzo szkodliwe to tak naprawdę kwestia perspektywy tak, bo możemy spojrzeć na to z perspektywy chociażby wegetariańskiej i też doczepić niektórych rzeczy na przykład rukola która jest uważana za produkt bardzo wysoko prozdrowotny, jest rośliną która bardzo mocno ciągnie toksyny tak, i też tak jakby możemy powiedzieć że tak jakby analogicznie do mięsa że nie będzie dobrym produktem, nie będzie prozdrowotnym produktem dla nas, tak jakby jeśli chodzi o mięso ono też ma na pewno pewne plusy, po prostu  po zastosowaniu go w diecie przede wszystkim daje dużą sytość, zawiera też dużo kreatyny, a także dużo beta-alaniny które są ważne i pod kątem zdolności wysiłkowych, ale także zdrowia naszego mózgu, czy gdzieś tam kwestie produkcji energii, a więc warto spojrzeć na jedzenie trochę głębiej niż tylko na podstawie złe i dobre, tylko  dopasować do potrzeb danej jednostki tak, znajduje się takie osoby którym wybitnie mięso nie będzie służyć, także znajdą się osoby które będą się fatalnie czuły na dietach wegetariańskich tak, kwestia dobrania danego narzędzia do danej osoby

P: Tutaj powiedziałeś że większość ludzi je 4 posiłki dziennie z mięsem co najmniej 4 posiłki, w takim razie co proponujesz dla takich ludzi jeść jak takie posiłki mają wyglądać. Taki przykładowy dzień który będzie odpowiednio zbilansowany i będzie w nim odpowiednia ilość mięsa?

M: 4 posiłki dziennie powiedzmy. Tak śniadanie niech to będzie jakaś owsianka z owocami leśnymi czy maliny jagody wiśnie do tego odżywka białkowa tak, cynamon gorzka czekolada jako taki komponent słodkiego śniadania, drugi posiłek to może być jakaś tam powiedzmy forma sałatki czyli na przykład sałatka z pomidorami i łososiem wędzonym z oliwą z oliwek z orzechami z dodatkiem na przykład kromką chleba żytniego jeśli byśmy chcieli ograniczyć to spożycie węglowodanów na obiad  powiedzmy możemy pójść w klasyczny obiad tak zwany Polski czyli mięso z ziemniakami tak, do tego jakaś tam surówka na przykład z marchwi i jabłka i na kolację na przykład jeśli byśmy znowu chcieli ograniczać podaż tych węglowodanów tak to moglibyśmy na przykład zastosować jakąś tam rybę z warzywami na  przykład  pieczony pstrąg łososiowy z dodatkiem buraków pieczonych.

P: Bardzo fajna dieta, natomiast czy na tej diecie oczywiście odcinając kalorie albo podnosząc kalorie może stosować osoba ćwicząca, robić redukcję albo  masę?

M: Oczywiście tak, to kwestia żebyśmy zbilansowani po prostu podasz energetyczną do potrzeb danej jednostki, jeśli zbilansujemy podaż energetyczną tak żeby było całkowite zapotrzebowanie energetyczne mniejsze niż że realne zapotrzebowanie, no to taka osoba będzie chudła, jeśli zwiększymy ponad to nasze zapotrzebowanie to najprawdopodobniej taka osoba będzie tyła, w zależności od tego w jakiej formie jest prowadzona aktywność fizyczna, to też będzie to warunkowało czy jest to tkanka mięśniowa czy tkanka tłuszczowa.

P: Rozumiem, to tyle z moich pytań, jeśli byście mieli dodatkowe pytania na temat mięsa śmiało możecie pytać pod tym filmikiem, na pewno odpowiemy. Dziękuję ślicznie.

M: Dziękuję.

 

Promaker Isolate Odżywka Białkowa