Menu

Co nowego?

Leki, a suplementy

28 Maj, 2019

Obserwuj nas na:

Witaminy z grupy B – Co warto wiedzieć?

Witaminy z grupy B, opis. Czy warto stosować?

Witaminy z grupy B są najważniejszymi witaminami, których potrzebuje nasz organizm, aby funkcjonować w odpowiedni sposób. Są one odpowiedzialne za prawidłową pracę naszego układu nerwowego- są odpowiedzialne za łagodzenie stresu, poprawiają nastrój, oraz korzystnie działają na naszą sprawność intelektualną. Mają także korzystny wpływ na naszą skórę, serce, oraz układ naczyniowy. Pełnią także, bardzo ważną funkcję w procesie metabolicznym. Uczestniczą w procesie przemiany glukozy na energię, która jest niezbędna każdemu organizmowi do funkcjonowania. Witaminy z grupy B powinny być przyswajane zarówno z pożywienia jak i z różnego rodzaju suplementów. Niedobory witamin z grupy B powodują przemęczenie, oraz osłabienie całego organizmu. Częstym objawem braku witamin B jest łamliwość włosów i paznokci. Witaminę B, możemy podzielić na grupy które mają inne znaczenia dla naszego organizmu.

Witamina B1 (tiamina)

Witamina B1 znana pod inną nazwą jako tiamina jest pierwszą odkrytą witaminą z grupy B. Jest ona bardzo ważną witaminą dla naszego organizmu. Odpowiada ona za stan naszej tkanki nerwowej. Ma także duży wpływ na prawidłowy wzrost i rozwój naszych kości. Tiamina jest odpowiedzialna także, za przemianę węglowodanów na energię w naszym organizmie. Wspomaga ona także pracę układu sercowo-naczyniowego. Jak widzimy jest witaminą, która odgrywa znaczącą rolę w naszym organizmie. Jest ona jednak rozpuszczalna jedynie w wodzie i co za tym idzie nasz organizm niestety nie może jej magazynować. Jej największe ilości możemy znaleźć w zielonym groszku, mięsie wołowym i wieprzowym, oraz mleku czy jajach. Jej brak może okazać się bardzo poważny dla naszego organizmu. Braki witaminy B1 mogą skutkować problemami z układem nerwowym, oraz chorobą beri-beri. Na braki witaminy B1 najbardziej narażone są osoby które nie jedzą mięsa oraz produktów zbożowych, ale i także palacze papierosów, oraz osoby nadmiernie nadużywające alkoholu. Również osoby, które są narażone na nadmierny stres powinny zadbać o odpowiedni poziom witaminy B1 w swoim organizmie.

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2 zwana inaczej ryboflawiną odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Jest ona niezbędna w procesie produkcji czerwonych płytek krwi w naszym organizmie, przez co ma ona znaczący wpływ na procesy oddychania komórkowego. Witamina B2 jest potrzebna w procesie produkcji przeciwciał przez nasz układ odpornościowy. Ryboflawina ma znaczący wpływ na stan układu krążenia, oraz naszej skóry. Podczas wzmożonego wysiłku fizycznego, oraz stresu występuje zwiększone zapotrzebowanie naszego organizmu na tą substancję. Witamina B2 działa także korzystnie na nasz wzrok, oraz poprawia stan skóry oraz paznokci. Produktami bogatymi w ryboflawinę są podroby zarówno wieprzowe jak i drobiowe, oraz produkty zbożowe. Dużą ich ilość znajdziemy również w jajach, oraz drożdżach. Skutkami braku witaminy B2 w naszym organizmie może być migrena, oraz poważne problemy neurologiczne. Również bóle popularnych „korzonków” mogą być objawem braku witaminy B2 w naszym organizmie.

Witamina B3 (niacyna)

Niacyna, w przeciwieństwie do innych witamin z grupy B, produkowana jest w organizmie z podstawowego aminokwasu- tryptofanu. Są to jednak niewielkie ilości , dlatego i tak najważniejszym jej źródłem powinno być pożywienie. Poza tym tryptofan, należy do aminokwasów egzogennych, a więc nasz organizm nie potrafi sam go wyprodukować i musi on zostać dostarczony wraz z pożywieniem. Dopiero gdy nasz organizm zostanie zaopatrzony w tryptofan, będzie w stanie wyprodukować niacynę. Jest substancją o szerokim spektrum działania. Witamina B3 wspomaga nasz układ odpornościowy poprzez produkcję białych krwinek, które są odpowiedzialne za naszą odporność. Witamina B3 bierze także czyny udział w syntezie hormonów płciowych takich jak : testosteron czy estrogen. Jest skuteczna w obniżaniu poziomu złego cholesterolu we krwi. Dodatkowo podnosi ona poziom dobrego cholesterolu HDL. Niacyna bierze także udział w procesach detoksykacyjnych. Niacyna zwiększa wrażliwość insulinową, oraz zwiększa jej wytwarzanie. Pomaga ona także, w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Najlepszym źródłem witaminy B3 jest chude mięso, drożdże, produkty zbożowe, oraz nabiał.

Witamina B4 (cholina)

W organizmie człowieka cholina występuje głównie w fosfolipidach tj. lecytyna. Nasz organizm potrzebuje duże ilości witaminy B4, jednak sam produkuje jej tylko nieznaczne ilości dlatego, też bardzo ważna jest suplementacja tą witaminą. Witamina B4 jest szczególnie polecaną kobietom w ciąży. Bierze ona udział w procesie kształtowania układu nerwowego, oraz rozwoju mózgu u płodu. Zapobiega defektom mózgu, oraz układu nerwowego u płodu, a w późniejszym czasie jest odpowiedzialna za prawidłową pracę tych narządów. Zmniejsza ona także ryzyko wystąpienia cukrzycy u dziecka. Cholina przyczyni się także do poprawy funkcjonowania układu nerwowego. Cholina doskonale wpływa na nasz umysł. Suplementacja witaminą B4, jest polecana osobom u których występują problemy z pamięcią, oraz ze skupianiem się. Doskonale sprawdzi się także u osób, które mają problemy z wątrobą. Niedobór witaminy B4 może być bardzo groźny dla naszego organizmu. Przy długotrwałym niedoborze choliny, może dojść do stłuszczenia wątroby., które nieleczone może doprowadzić do poważnych powikłań. Najwięcej choliny znajdziemy w żółtkach jaj, mleku, warzywach strączkowych oraz w wątróbce.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Witamina B5 jest mieszaniną kwasu pantotenowego, panteiny oraz pantenolu, rozpuszczalną w wodzie. Kwas pantotenowy bierze udział w metabolizmie tłuszczów, białek i cukrów. Usprawnia on także pracę serca, zapewnia prawidłowe działanie układu pokarmowego, a także przyspiesza gojenie ran. Witamina B5 jest odpowiedzialna za produkcję melatoniny w naszym organizmie, dzięki czemu osoby mające problemy ze snem powinny zainteresować się suplementację tej właśnie witaminy. Kwas pantotenowy ma także duże znaczenie dla osób aktywnych fizycznie. Koenzym A który wchodzi w skład witaminy B5 odpowiada za syntezę glikogenu, będącego źródłem energii dla pracy mięśniowej. Niedobór witaminy B5 nie jest jednak zbyt często spotykany. Witamina ta znajduje się w wielu potrawach które na co dzień spożywamy. Do produktów które w swoim składzie mają dużą zawartość kwasu pantotenowego możemy zaliczyć: jaja, ryby, grzyby, orzechy włoskie, mleko pełnotłuste, oraz produkty zbożowe.

Witamina B6 ( pirydoksyna)

Pirydoksyna jest witaminą, która zwalcza w naszym organizmie różnorakie infekcje. Wspiera ona również powstawanie nowych czerwonych krwinek w naszym organizmie. Działa ona również stabilizująco na nasze ciśnienie krwi. Witamina B6 wspomaga również pracę serca, oraz mózgu. Odpowiedni jej poziom umożliwia prawidłowe natlenienie krwi. Pirydoksyna jest popularnie występującą substancją, a na jej niedobory mogą głównie uskarżać się osoby będące na dietach wegańskich lub wegetariańskich. Produktami bogatymi w witaminę B6 są mięsa z kurczaka, jaja, ryby, podroby zwierzęce, oraz ziemniaki czy banany.

Witamina B7 (biotyna)

Biotyna jest wyjątkową witaminą wśród witamin z grupy B, ponieważ jako jedyna jest ona wytwarzana przez florę bakteryjną naszych jelit. Witamina B7 jest niezbędna do prawidłowej przemiany materii. Jest to bardzo ważna witamina dla osób z cukrzycą, ponieważ stabilizuje ona poziom glukozy we krwi. Biotyna jest ważnym składnikiem diety diabetyków. Wykazano, że wysokie dawki biotyny podawanej na czczo chorym na cukrzycę typu II, powoduje obniżenie zawartości glukozy we krwi. Witamina B7 wykazuje także pozytywny wpływ na naszą skórę oraz włosy. Objawami niedoboru biotyny w naszym organizmie są senność, apatia, wypadające włosy oraz rozdwajające się paznokcie. Problemy te występują najczęściej u osób które korzystają przez długi okres czasu z antybiotyków. Antybiotyki niszczą nie tylko złe, ale także i dobre bakterie, przez co nasza flora bakteryjna może zostać upośledzona. W takim przypadku zaleca się suplementację witaminą B7, w postaci suplementów. Witaminę B7 znajdziemy także w żółtkach jaj, produktach pełnoziarnistych, oraz szpinaku.

Witamina B9 ( kwas foliowy)

Kwas foliowy to substancja potrzebna organizmowi od poczęcia, aż do śmierci. Jest substancją egzogenną, co oznacza, że musi być przyjęta wraz z pożywieniem. Niestety nasz organizm nie jest w stanie samemu wytworzyć kwasu foliowego. Jest on witaminą kojarząca się głównie z wspomaganiem rozwoju płodu. Kwas foliowy jest szczególnie zalecany dla kobiet, które planują zajść w ciąże jak i podczas ciąży. Kwas foliowy dba o prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu. Wraz z witaminą B12 usprawnia proces powstawania krwinek czerwonych, dzięki czemu chroni nas przed anemią. Stosowanie kwasu foliowego jest także ważne dla mężczyzn, ponieważ znacząco poprawia on jakość nasienia, oraz zwiększa liczbę plemników. Odpowiednia ilość witaminy B9 potrafi także zadbać o nasz humor- podwyższa on poziom serotoniny czyli hormonu szczęścia. Kwas foliowy występuje w dużej ilości w szpinaku, sałacie, brukselkach, oraz w brokułach i kalafiorze. Należy jednak pamiętać, że długa obróbka termiczna znacząco obniża zawartość kwasu foliowego. Do uaktywnienia witaminy B9, potrzebna jest witamina B 12 dlatego też, powinno się je stosować równocześnie razem.

Witamina B12 (kobalamina)

Witamina B12 jest kolejną witaminą z grupy B, która ma znaczący wpływ na nasz organizm. Potocznie jest ona nazywana „czerwoną witaminą”, co zawdzięcza swojej brawie. Odgrywa ona istotną rolę w metabolizmie białek. Kobalamina jest niezbędna w procesie produkcji czerwonych krwinek. Dodatkowo kobalamina korzystnie wpływa na cykl miesiączek u kobiet. Obniża poziom złego cholesterolu we krwi, co jest kolejną jej zaletą. Korzystnie wpływa także na pracę naszego mózgu. Znacząco ułatwia koncentrację, oraz wspiera procesy kognitywne. Pozytywnie oddziałuje na nasz układ nerwowy. Witamina B12 poprawia także nasz nastrój, oraz wykazuje działanie antydepresyjne. Witaminę B12 znajdziemy w mięsie, dlatego też suplementacja kobalaminą jest wskazana dla osób będących na dietach zarówno wegetariańskich jak i wegańskich. Niski poziom witaminy B12 może przyczynić się do anemii, a także wielu innych schorzeń. Wypadanie włosów czy też bezsenność oraz wahania nastroju mogą mieć przyczynę w braku witaminy B12.

Jak możemy dostrzec witaminy z grupy B są najważniejszymi witaminami w naszym organizmie. Są potrzebne organizmowi od poczęcia . Musimy pamiętać, że większości witamin z grupy B nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, i musi je przyjąć z zewnątrz. Witaminy z tej grupy dbają o nasze dobre samopoczucie. Są odpowiedzialne za pracę naszego organizmu. Kwas foliowy czy witamina B4 jest zalecana kobietom w czasie ciąży, ponieważ dziecko już w okresie zarodkowym potrzebuje tych substancji, aby odpowiednio funkcjonować. Mają kolosalny wpływ na nasz układ nerwowy. Odpowiedni poziom tych witamin wykazuje pozytywny wpływ na naszą pamięć oraz koncentrację. Witaminy z grupy B skutecznie obniżają poziom złego cholesterolu we krwi jak i dbają o stan naszego układu sercowego. Dlatego też warto zadbać o odpowiednią suplementację witaminy B. Niektóre substancje tj. kwas foliowy trudno jest nam uzyskać z pożywienia(ponieważ obróbka termiczna znacząco zmniejsza ilość kwasu foliowego), dlatego też na rynku dostępnych jest wiele preparatów którymi możemy uzupełnić braki. Znajdziemy zarówno wyodrębnione pojedyncze witaminy z grupy B, jak i również kompleksy witaminowe które zawierają większą ilość witamin z grupy B. Brak witaminy z tej grupy, może wywoływać wiele przykrych konsekwencji w naszym organizmie. Witaminy z grupy B możemy znaleźć w mięsie, oraz produktach mlecznych dlatego też, suplementacja tymi witaminami zalecana jest dla wegetarianów jak i weganów, których dieta jest uboga w te właśnie produkty.

Top