Dieta i suplementy dla seniorów.
Dieta i suplementy dla seniorów.
Artykuły o aminokwasachArtykuły o dietachDietetykaKrótko i na temat o suplach

Dieta i suplementy dla seniorów.

Wraz z wiekiem zmienia się zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki odżywcze. Bardzo ważne jest to, aby zadbać o dobrze zbilansowaną dietę dla seniora, mając na uwadze kondycję jego organizmu, stan zdrowia i ewentualne jednostki chorobowe. Sposób odżywiania się ma ogromny wpływ na samopoczucie i zdrowie. Nie jest prawdą, że w podeszłym wieku trzeba być schorowanym. Najważniejsza będzie zawsze profilaktyka, lepiej zapobiegać niż leczyć. Czasem trudno jest dostarczyć wszystkich niezbędnych składników pokarmowych wraz z dietą, dlatego warto pomyśleć nad wdrożeniem suplementacji.

Jaka dieta dla seniorów będzie optymalna?

W organizmie osób starszych zachodzi szereg procesów, które wynikają ze starzenia się organizmu. Wpływa to na ich kondycję, samopoczucie i zdrowie. Mogą pojawić się różne dolegliwości, rozwinąć jednostki chorobowe. U osób po sześćdziesiątym roku życia procesy regeneracyjne są spowolnione, podobnie jak metabolizm. Organizm nie jest już na tyle sprawny, aby być w stanie prawidłowo trawić pokarm i przyswajać w pełni wszystkie składniki odżywcze. Niestety u seniorów bardzo łatwo o niedobory żywieniowe, ale można temu przeciwdziałać (pomoże w tym przede wszystkim dobrze zbilansowana dieta i usprawnienie pracy przewodu pokarmowego). Najważniejsze jest to, aby dieta była lekkostrawna, opierała się na produktach naturalnych, jak najmniej przetworzonych. Jedzenie nie może obciążać układu trawiennego, posiłki powinny być niskokaloryczne. Wystrzegać należy się żywności wysoko przetworzonej, obfitującej w rafinowane cukry i tłuszcze oraz sól. Seniorzy powinni spożywać regularnie posiłki o małej objętości.

Bardzo ważne jest to, aby w diecie znajdowało się dużo świeżych warzyw i owoców, należy dostarczyć odpowiednią ilość błonnika pokarmowego w celu pobudzenia perystaltyki jelit i ich oczyszczenia. Optymalne będzie spożywanie od pięciu do sześciu posiłków dziennie, co trzy-cztery godziny. Potrawy powinny być przygotowywane na bieżąco, nie zaleca się spożywania jedzenia odgrzewanego. Jako że niektóre osoby mogą mieć problem ze spożywaniem warzyw i owoców w ich pierwotnej postaci, to zaleca się podawać je duszone, w formie przecierów. Świetnie sprawdzą się koktajle i szejki, czyli płynne posiłki, które łatwiej się trawią i przyswajają. Nie zaleca się nadmiernego picia kawy ani herbaty, należy stawiać przede wszystkim na wodę i napary ziołowe. Istotny jest sposób przygotowywania posiłków. Ograniczyć należy pokarmy smażone. Jedzenie lekkostrawne można przygotować za pomocą gotowania na parze/w wodzie, pieczenia w folii lub pergaminie. Zaleca się włączenie do diety zimnotłoczonych olejów roślinnych, kasz, płatków owsianych, zsiadłego mleka, maślanki, jogurtu naturalnego, jajek, chudego sera i mięsa, tłustych ryb, namoczonych orzechów i pestek.

Jakie wybrać suplementy dla seniorów?

Seniorzy mogą mieć problem z dostarczeniem organizmowi wszystkich składników pokarmowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Ogromne znaczenie ma sposób odżywiania się i kondycja układu pokarmowego. W celu przeciwdziałania niedoborom żywieniowym warto pomyśleć o wprowadzeniu różnych suplementów, czyli preparatów będących skoncentrowanym źródłem witamin, soli mineralnych lub innych substancji odżywczych/prozdrowotnych. Niezwykle ważnym składnikiem jest wapń, jego niedobór to niestety prosta droga do pojawienia się osteoporozy, problemów z sercem. Wielu seniorów boryka się z anemią na skutek zbyt małej ilości żelaza w krwiobiegu. Wiąże się to ze spadkiem energii, zawrotami głowy, problemami z koncentracją, zmęczeniem, sennością. Bardzo ważny jest także cynk, który wzmacnia układ odpornościowy, jest składnikiem enzymów trawiennych, neutralizuje toksyczne działanie metali ciężkich, wpływa na procesy gojenia i apetyt. Przy jego braku zaczynają nadmiernie wypadać włosy.

Jako że u osób starszych spada produkcja śliny, enzymów trawiennych, warto sięgać po różne zioła przyspieszające metabolizm, wspierające układ pokarmowy. Świetnie sprawdzają się preparaty zawierające enzymy trawienne i kwas solny. Niezwykle ważne są także kwasy omega-3, które działają ochronnie na mózg, spowalniają starzenie się komórek, regulują poziom cholesterolu we krwi, przeciwdziałają chorobom układu sercowo-naczyniowego i rozwojowi nowotworów. Redukują również bolesność stawów i kończyn. Dla seniorów niezwykle ważne są witaminy z grupy B, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Przy ich niedostatecznej ilości pojawiają się problemy z koncentracją, brakiem energii, chronicznym zmęczeniem. Pogarsza się też wzrok, praca układu krążenia. Zadbać należy także o odpowiednią ilość witaminy E w diecie, która jest silnym przeciwutleniaczem chroniącym komórki przed stresem oksydacyjnym. Wpływa korzystnie na narząd wzroku, układ odpornościowy, naczynia krwionośne. Godne polecenia są białkowe odżywki dla seniorów, które dostarczają łatwo przyswajalnych aminokwasów.

Promaker Isolate Odżywka Białkowa